Du kødder ikke med supporterklubben!
– Det er mange som føler det har skjedd så store endringer på kort tid at man ikke alltid føler man er like inkludert. Man står på utsida, man vet nesten ikke hvem som jobber der lenger. Mange sliter til og med å holde styr på alle spillerne. Mange reagerte også på at Mark Dempsey måtte gå, sier siste leder av supporterklubben Christina Bråten. (Aftenposten 6.6.2018). Starts offisielle supporterklubb Tigerberget oppløste seg selv, dog for en kort stund, da Start sa de ikke lenger ville ha en offisiell supporterklubb.
Fotballsupportere bedømmer sin klubb etter hva som skjer på kampene. Det er hovedregelen. Supporterklubber kan løfte laget til glitrende prestasjoner, og de kan få garvede A- lagsspillere til å framstå som skjelvende smågutter. Ofte har klubben og treneren en langsiktig plan som verken fansen eller media kjenner til. En slik langsiktig plan tar selvsagt høyde – eller dybde – for at laget i perioder vil gjøre det dårlig. Men hvis supporterne ikke kjenner til planen og forklaringene på hvorfor det er en god plan, dømmer de bare ut i fra resultatene, siden de ikke har forutsetning for å vite om det som presteres på banen er i tråd med planene som er lagt. Hvis klubben med ledelsen i spissen har en gjennomarbeidet treårsplan for å utvikle klubben, vil det gagne laget at supportene også kjenner detaljene i den. Først da kan supporterne opptre som den 12. spilleren. Lederne bør informere supporterne så mye som overhodet mulig. Supporterne vil lettere tåle at laget taper noen kamper, når de har innsikt i den langsiktige planen for hvor laget skal være om noen år og hvordan det skal komme dit.
Noen ledere er engstelige for å røpe planer av frykt for å røpe klubbhemmeligheter. Men stort sett er det lite som er så hemmelig at de ikke kan fortelles eksternt. Den strategien vår klubb har igangsatt, vil det ta en annen klubb lang tid å kopiere og gjennomføre, så vi vil uansett ha et forsprang. Dessuten fines det ikke en strategi som er universell og gjelder alle klubber. Strategi handler om å gjøre noe annerledes. Det som er rett for en klubb, kan være katastrofalt for en annen.
Men det holder ikke å presentere strategien på årsmøtet og tro at da er supporterne med på notene. En slik plan og de enkelte elementene må gjentas og gjentas, slik at alle husker dem og nesten kan den utenat. Odd Reitan, gründeren av Rema 1000, fortalte at når han har gjentatt noe for sine ansatte så mange ganger at han blir helt kvalm av å si det, da begynner det å bli erkjent og forstått av alle.
[btn text=»Kjøp boken» link=»/kjop-boken» tcolor=»#ffffff» thovercolor=»#ffffff»]